Renungkanlah…

" Tidak perlu mencari teman secantik Balqis,

Andai diri tidak sehebat Sulaiman,

Mengapa mengharap teman setampan Yusof,

Jika kasih tidak sehebat Zulaikha,

Tidak perlu mengharap teman seteguh Ibrahim,

Andai diri tidak sehebat Siti Hajar.

Dan mengapa didambakan teman hidup,

Bak Siti Khadijah

Kalau diri tidak sesempurna Rasulullah… "

JOM TENGOK!!

Selasa, 14 Disember 2010

Jangan Berdukacita! Jalan Keluar Pasti Ada!


Menurut satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi ada disebut, ertinya : “Sebaik-baik ibadah adalah menunggu jalan keluar.”
“ Bukankah waktu subuh itu sudah dekat?”
“Cahaya fajar orang-orang yang ditimpa musibah itu sudah menyingsing, maka alu-alukanlah kedatangan sang pagi dan tunggulah kemenangan dari sang penakluk.”
Orang Arab berkata: “Jika seutas tali yang sudah sangat tegang, nescaya ia akan segera putus”.
Maksudnya, jika masalahnya sudah kritikal, maka tunggulah jalan keluar.
Allah s.w.t berfirman ertinya:
“Sesiapa yangbertaqwa kepada Allah,(dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar(dari segala perkara yang menyusahkannya)”.
(Surah At-Talaq : Ayat 5)
“Oleh itu maka (tetapkanlah kepercayaanmu), bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
(Surah Asy-Syarh : Ayat 5)

Jangan bersusah hati sebab ia akan membuat harta yang tersimpan di almari-almari yang indah, di istana-istana yang megah, dan di dalam kebun-kebun yang menghijau itu berubah menjadi tambahan kepada kecemasan dan kesedihan anda sahaja.
Jangan bersusah hati sebab ia akan membuat ubat yang diberikan doktor, djual di kedai ubat, dan pemeriksaaan doktor tidak akan membahagiakan diri anda. Apatah lagi jika anda masih lagi menanam kesedihan di dalam hati, menggantungkan kesedihan di dalam kedua-dua di dalam kelopak mata, membiarkan diri anda dimasuki kesedihan itu, dan menyusupkan di bawah kulit, maka itu semua adalah sia-sia.
“Jangan berdukacita sebab abda masih mempunyai doa, anda boleh bersimpuh di depan pintu-pintu Tuhan Yang Maha Kuasa, dan anda akan beroleh ketenangan di depan pintu-pintu Raja. Anda juga masih mempunyai waktu sepertiga akhir malam dan masih mempunyai watu untuk merapatkan dahi ke tanah untuk bersujud.”
Petikan dari La-Tahzan. Jangan Bersedih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan